Sunday, August 5, 2012

ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အဂၤါ (၁၂) ပါး

  • (႐ုပ္နာမ္တရားတို႔ကုိ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္နည္းျဖင့္ ေဝဖန္ေဟာၾကားေသာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ဝိဘင္း)

    ၁ - သုတၱႏၲဘာဇနီယ
    (သုတၱန္နည္းျဖင့္ ေဝဖန္ေဟာၾကားေသာ သုတၱႏၲဘာဇနီယနည္း)

    ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အဂၤါ (၁၂) ပါး


    (၁) သစၥာေလးပါးတို႔ကုိ မသိျခင္း 'အဝိဇၨာ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပဳျပင္စီရင္မႈ 'သခၤါရ' တို႔ ျဖစ္ကုန္၏။

    (၂) ျပဳျပင္စီရင္မႈ 'သခၤါရ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ သိမႈ 'ဝိညာဏ္' သည္ ျဖစ္၏။

    (၃) သိမႈ 'ဝိညာဏ္'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ 'နာမ္႐ုပ္' သည္ ျဖစ္၏။

    (၄) 'နာမ္႐ုပ္'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ 'အာယတန' ေျခာက္ပါးသည္ ျဖစ္၏။

    (၅) 'အာယတန' ေျခာက္ပါးဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' သည္ ျဖစ္၏။

    (၆) ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'သည္ ျဖစ္၏။

    (၇) ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ တပ္မက္မႈ 'တဏွာ'သည္ ျဖစ္၏။

    (၈) တပ္မက္မႈ 'တဏွာ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ စြဲလမ္းမႈ 'ဥပါဒါန္' သည္ ျဖစ္၏။

    (၉) စြဲလမ္းမႈ 'ဥပါဒါန္'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ 'ဘဝ'သည္ ျဖစ္၏။

    (၁ဝ) 'ဘဝ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'ဇာတိ' သည္ ျဖစ္၏။

    (၁၁) ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'ဇာတိ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အုိျခင္း 'ဇရာ', ေသျခင္း 'မရဏ' သည္ျဖစ္၏။

    (၁၂) အုိျခင္း 'ဇရာ', ေသျခင္း 'မရဏ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ စုိးရိမ္ပူေဆြး ျခင္း 'ေသာက'၊ ငုိေႂကြးျခင္း 'ပရိေဒဝ'၊ ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း 'ဒုကၡ'၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း 'ေဒါမနႆ'၊ ျပင္းစြာပူေလာင္ျခင္း 'ဥပါယာသ' တို႔သည္ ျဖစ္ကုန္၏။ ဤဆုိခဲ့ၿပီး ေသာနည္းျဖင့္ခ်မ္းသာႏွင့္ မေရာေသာ ဤဆင္းရဲမႈ အစုအပံု၏ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚ ျခင္းသည္ ျဖစ္၏။

    ပဋိစၥသမုပၸါဒ္သုတၱန္နည္း-မွ၊ ဝိဘဂၤၤပါဠိေတာ္၊ အဘိဓမၼာပိဋက။
  •  
  • (၁) အဝိဇၨာ
  • (၂) သခၤါရ
  • (၃) ဝိညာဏ္
  • (၄) နာမ္႐ုပ္
  • (၅) သဠာယတန
  • (၆) ဖႆ
  • (၇) ေဝဒနာ
  • (၈) တဏွာ
  • (၉) ဥပါဒါန္
  • (၁ဝ) ဘဝ
  • (၁၁) ဇာတိ
  • (၁၂) ဇရာ မရဏ
(၁)အဝိဇၨာ
ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္
အဘယ္သည္ သစၥာေလးပါးကုိ မသိျခင္း 'အဝိဇၨာ' မည္ သနည္း။

(က) ဆင္းရဲမႈ အမွန္တရား (ဒုကၡသစၥာ)၌ မသိျခင္း၊
(ခ) ဆင္းရဲမႈ ျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္တရား (သမုဒယသစၥာ)၌ မသိျခင္း၊
(ဂ) ဆင္းရဲမႈ ခ်ဳပ္ရာ အမွန္တရား (နိေရာဓသစၥာ)၌ မသိျခင္း၊
(ဃ) ဆင္းရဲမႈ ခ်ဳပ္ရာသို႔ေရာက္ေၾကာင္း အမွန္တရား (မဂၢသစၥာ)၌ မသိျခင္း၊
ဤသေဘာကုိ သစၥာေလးပါးကုိ မသိျခင္း 'အဝိဇၨာ' ဟု ဆုိအပ္၏။



(၂) သခၤါရ

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ သစၥာေလးပါးကုိ မသိျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ျပဳျပင္စီရင္မႈ 'သခၤါရ' တို႔ မည္ကုန္သနည္း။

(က) ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ ျပဳလုပ္မႈ (ပုညာဘိသခၤါရ)၊
(ခ) မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ကုိ ျပဳလုပ္မႈ (အပုညာဘိသခၤါရ)၊
(ဂ) အ႐ူပစ်ာန္တရားအားထုတ္မႈ (အာေနၪၨာဘိသခၤါရ)၊
(ဃ) ကုိယ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္မႈ (ကာယသခၤါရ)၊
(င) ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာဆုိမႈ (ဝစီသခၤါရ)၊
(စ) စိတ္ျဖင့္ ၾကံစည္မႈ (စိတၱသခၤါရ)၊
ဤျပဳလုပ္မႈ တို႔ကုိ 'သခၤါရ' ဟု ဆုိအပ္ကုန္၏။

(က) ထုိသခၤါရတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ ျပဳလုပ္မႈ (ပုညာဘိ သခၤါရ) မည္သနည္း။
ကာမတဏွာ၏ က်င္လည္ရာျဖစ္ေသာ, ႐ူပတဏွာ၏ က်င္လည္ရာျဖစ္ေသာ ဒါနျပဳေသာအခါ သီလေဆာက္တည္ေသာအခါ သမထဝိပႆနာ အားထုတ္ေသာ အခါ ေလာကီကုသုိလ္ေစတနာသည္ ရွိ၏။ ဤေစတနာကုိ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္မႈ (ပုညာဘိသခၤါရ) ဟု ဆုိအပ္၏။

(ခ) ထုိသခၤါရတို႔တြင္ အဘယ္သည္ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ကုိ ျပဳလုပ္မႈ (အပုညာဘိသခၤါရ) မည္သနည္း။
ကာမတဏွာ၏ က်င္လည္ရာျဖစ္ေသာ အကုသုိလ္ေစတနာသည္ ရွိ၏၊ ဤ ေစတနာကုိ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ျပဳလုပ္မႈ (အပုညာဘိသခၤါရ)ဟု ဆုိအပ္၏။

(ဂ) ထုိသခၤါရတို႔တြင္ အဘယ္သည္ အ႐ူပစ်ာန္တရားအားထုတ္မႈ (အာေနၪၨာ ဘိသခၤါရ) မည္သနည္း။
အ႐ူပတဏွာ၏ က်င္လည္ရာ ျဖစ္ေသာ အ႐ူပကုသုိလ္ ေစတနာသည္ ရွိ၏၊ ဤေစတနာကုိ အ႐ူပစ်ာန္ တရားအားထုတ္မႈ (အာေနၪၨာဘိသခၤါရ) ဟု ဆုိအပ္၏။

(ဃ၊ င၊ စ) ထုိသခၤါရတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ကုိယ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္မႈ (ကာယသခၤါရ) စသည္ မည္သနည္း။
ကုိယ္အမူအရာကုိ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ေစတနာသည္ ကာယသခၤါရမည္၏။ ႏႈတ္အမူအရာကုိ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ေစတနာသည္ ဝစီသခၤါရမည္၏။ စိတ္ အမူအရာကုိ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ေစတနာသည္ စိတၱသခၤါရမည္၏။ ဤေစတနာ တို႔ကုိ သစၥာေလးပါးကုိ မသိျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ျပဳျပင္ စီရင္မႈ 'သခၤါရ' တို႔ဟု ဆိုအပ္ကုန္၏။

(၃) ဝိညာဏ္

ထုိအဂၤါ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ျပဳျပင္စီရင္မႈ 'သခၤါရ'ဟူေသာ
အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ သိမႈ 'ဝိညာဏ္' မည္သနည္း။

ျမင္သိစိတ္ 'စကၡဳဝိညာဏ္'၊
ၾကားသိစိတ္ 'ေသာတဝိညာဏ္'၊
နံသိစိတ္ 'ဃာနဝိညာဏ္'၊
လ်က္သိစိတ္ 'ဇိဝွါဝိညာဏ္'၊
ထိသိစိတ္ 'ကာယဝိညာဏ္'၊
ၾကံသိစိတ္ 'မေနာဝိညာဏ္' သည္ ရွိ၏။
ဤသိမႈ သေဘာကုိ ျပဳျပင္စီရင္မႈ 'သခၤါရ'ဟူေသာ
အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ သိမႈ 'ဝိညာဏ္'ဟု ဆုိအပ္၏။


(၄) နာမ္႐ုပ္

ထုိအဂၤါ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ သိမႈ'ဝိညာဏ္'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ နာမ္႐ုပ္ မည္သနည္း။

နာမ္သည္ ရွိ၏၊
႐ုပ္သည္ ရွိ၏။

ထုိနာမ္႐ုပ္တြင္ အဘယ္သည္ နာမ္ မည္သနည္း။
ခံစားမႈ အစု 'ေဝဒနာကၡႏၶာ'၊
မွတ္သားမႈ အစု 'သညာကၡႏၶာ'၊
ျပဳျပင္မႈ အစု 'သခၤါရကၡႏၶာ' သည္ ရွိ၏၊
ဤသေဘာကုိ နာမ္ဟု ဆုိအပ္၏။

ထုိနာမ္႐ုပ္တြင္ အဘယ္သည္ ႐ုပ္ မည္သနည္း။
မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔သည္လည္းေကာင္း၊
မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔ကုိ မွီ၍ျဖစ္ေသာ ႐ုပ္သည္ လည္းေကာင္း ရွိ၏၊
ဤသေဘာကုိ ႐ုပ္ဟု ဆုိအပ္၏။
ဤဆုိခဲ့ၿပီးေသာ နာမ္ကုိလည္းေကာင္း၊
ဤဆုိခဲ့ၿပီးေသာ ႐ုပ္ကုိလည္းေကာင္း သိမႈ 'ဝိညာဏ္'ဟူေသာ
အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ နာမ္႐ုပ္ဟု ဆုိအပ္၏။

(၅) သဠာယတန

ထုိအဂၤါ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ နာမ္႐ုပ္ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ
အာယတနေျခာက္ပါး မည္သနည္း။

ျမင္သိစိတ္ျဖစ္ရာ မ်က္စိအၾကည္ 'စကၡာယတန'၊
ၾကားသိစိတ္ျဖစ္ရာ နားအၾကည္ 'ေသာတာယတန'၊
နံသိစိတ္ျဖစ္ရာ ႏွာေခါင္းအၾကည္ 'ဃာနာယတန'၊
လ်က္သိစိတ္ျဖစ္ရာ လွ်ာအၾကည္ 'ဇိဝွါ ယတန'၊
ထိသိစိတ္ျဖစ္ရာ ကုိယ္အၾကည္ 'ကာယာယတန'၊
သိမႈ စိတ္ျဖစ္ရာ မေနာအၾကည္ 'မနာယတန' သည္ ရွိ၏။
ဤသေဘာကုိ
နာမ္႐ုပ္ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အာယတနေျခာက္ပါးဟု ဆုိအပ္၏။


(၆) ဖႆ 

 

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ အာယတနေျခာက္ပါးဟူေသာ
အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' မည္သနည္း။

ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'၊
ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'၊
နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'၊
လ်က္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'၊
ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'၊
သိမႈ စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' သည္ ရွိ၏။

ဤသေဘာကုိ အာယတနေျခာက္ပါး ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' ဟု ဆုိအပ္၏။
ယတနေျခာက္ပါးဟု ဆုိအပ္၏။




(၇) ေဝဒနာ

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'ဟူေသာ အေၾကာင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ' မည္သနည္း။

ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'၊
ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'၊
နံသိစိတ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'၊
လ်က္သိစိတ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'၊
ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'၊
သိမႈစိတ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ' ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ခံစားမႈ 'ေဝဒနာ'
သည္ ရွိ၏၊
ဤသေဘာကုိ ေတြ႕ထိမႈ 'ဖႆ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ
ခံစားမႈ ေဝဒနာဟု ဆုိအပ္၏။

(၈) တဏွာ

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ခံစားမႈ ေဝဒနာဟူေသာ
အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ တပ္ႏွစ္သက္မႈ 'တဏွာ' မည္သနည္း။

အဆင္း႐ူပါ႐ံု၌ တပ္ႏွစ္သက္မႈ ၊
အသံသဒၵါ႐ံု၌ တပ္ႏွစ္သက္မႈ ၊
အနံ႔ဂႏၶာ႐ံု၌ တပ္ႏွစ္သက္မႈ ၊
အရသာရသာ႐ံု၌ တပ္ႏွစ္သက္မႈ ၊
အေတြ႕ေဖါ႒ဗၺာ႐ံု၌ တပ္ႏွစ္သက္မႈ ၊
သေဘာတရား ဓမၼာ႐ံု၌ တပ္ႏွစ္သက္မႈသည္ ရွိ၏၊
ဤသေဘာကုိ ခံစားမႈ ေဝဒနာ ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ
တပ္ႏွစ္သက္မႈ 'တဏွာ' ဟု ဆုိအပ္၏။

(၉) ဥပါဒါန္

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္
တပ္ႏွစ္သက္မႈ'တဏွာ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ စြဲလမ္းမႈ'ဥပါဒါန္' မည္သနည္း။
ကာမဂုဏ္တို႔ကုိ စြဲလမ္းမႈ 'ကာမုပါဒါန္'၊
မွားေသာ အယူဝါဒကုိ စြဲလမ္းမႈ 'ဒိ႒ဳပါဒါန္'၊
မွားေသာ သီလ အက်င့္တို႔ကုိ စြဲလမ္းမႈ 'သီလဗၺတုပါဒါန္'၊
အတၱရွိ၏ဟူေသာ ဝါဒကုိ စြဲလမ္းမႈ 'အတၱဝါဒုပါဒါန္'သည္ ရွိ၏။
ဤသေဘာကုိ တပ္ႏွစ္သက္မႈ 'တဏွာ'ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ
စြဲလမ္းမႈ 'ဥပါဒါန္' ဟု ဆုိအပ္၏။


(၁ဝ) ဘဝ

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္
စြဲလမ္းမႈ 'ဥပါဒါန္' ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ 'ဘဝ' မည္သနည္း။

ႏွစ္ပါးအျပားအားျဖင့္ ဘဝသည္ ျဖစ္၏။
(က) ဘံုဘဝသို႔ ေရာက္ေစတတ္ေသာ
ကုသုိလ္, အကုသုိလ္ကံဟူေသာ ကမၼဘဝသည္ ရွိ၏။
(ခ) သတၱဝါတို႔၏ျဖစ္ရာ ဘံုဘဝဟူေသာ ဥပပတၱိဘဝသည္ ရွိ၏။

ကမၼဘဝ...
ထုိဘဝႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ဘံုဘဝသို႔ ေရာက္ေစတတ္ေသာ
ကုသုိလ္, အကုသုိလ္ကံဟူေသာ ကမၼဘဝ မည္သနည္း။
ေလာကီ (ကာမ, ႐ူပ) ေကာင္းမႈ ကုသုိလ္ ျပဳလုပ္မႈ 'ပုညာဘိသခၤါရ'၊ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ ျပဳလုပ္မႈ 'အပုညာဘိသခၤါရ'၊ အ႐ူပစ်ာန္ တရားအားထုတ္မႈ 'အာေနၪၨာဘိသခၤါရ' သည္ ရွိ၏။ ဤ သေဘာကုိ ကမၼဘဝ ဟု ဆုိအပ္၏။ ဘံုဘဝသို႔ ေရာက္ေစတတ္ေသာ ကံတရားအားလံုးသည္လည္း ကမၼဘဝမည္၏။

ဥပပတၱိဘဝ...
ထုိဘဝႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္
အဘယ္သည္ သတၱဝါတို႔၏ ျဖစ္ရာဘံုဘဝ ဟူေသာ ဥပပတၱိဘဝ မည္သနည္း။

(က) ကာမသတၱဝါတို႔၏ျဖစ္ရာ ကာမ-၁၁-ဘံုဟူေသာ ကာမဘဝ။
(ခ) ႐ူပျဗဟၼာတို႔၏ျဖစ္ရာ ႐ူပ၁၆-ဘံုဟူေသာ ႐ူပဘဝ။
(ဂ) အ႐ူပျဗဟၼာတို႔၏ျဖစ္ရာ အ႐ူပ ၄-ဘံုဟူေသာ အ႐ူပဘဝ။
(ဃ) နာမ္ရွိေသာ သတၱဝါတို႔၏ျဖစ္ရာ သညီဘဝ။
(င) နာမ္မဲ့ေသာသတၱဝါတို႔၏ျဖစ္ရာ အသညီဘဝ။
(စ) နာမ္ရွိလည္းမဟုတ္ နာမ္မဲ့လည္း မဟုတ္ (ထင္ရွားေသာ နာမ္မရွိ, သိမ္ေမြ႕ ေသာ နာမ္သာရွိ) ေသာ သတၱဝါတို႔၏ ျဖစ္ရာ ေနဝသညီနာသညီဘဝ။
(ဆ) ခႏၶာတစ္ပါးသာရွိေသာ သတၱဝါတို႔၏ျဖစ္ရာ ဧကေဝါကာရဘဝ။
(ဇ) နာမ္ခႏၶာေလးပါးရွိေသာ သတၱဝါတို႔၏ျဖစ္ရာ စတုေဝါကာရဘဝ။
(စ်) ခႏၶာငါးပါးရွိေသာ သတၱဝါတို႔၏ျဖစ္ရာ ပၪၥေဝါကာရဘဝသည္ ရွိ၏။
ဤသေဘာကုိ သတၱဝါတို႔၏ ျဖစ္ရာ ဘံုဘဝ ဟူေသာ ဥပပတၱိဘဝဟု ဆုိအပ္၏။

ဤတရားတို႔ကုိ စြဲလမ္းမႈဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဘဝဟု ဆုိအပ္ ကုန္၏။


(၁၁) ဇာတိ

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ဘဝဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'ဇာတိ' မည္သနည္း။
ထုိထုိသတၱဝါတို႔၏ ထုိထုိအမ်ဳိးဇာတ္၌ ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'ဇာတိ'၊ ေကာင္းစြာ ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'သၪၥာတိ'၊ အမိဝမ္းသို႔သက္ဝင္ျခင္း 'ၾသကၠႏၲိ'၊ ကုိယ္ထင္ရွားျဖစ္ ျခင္း 'အဘိနိဗၺတၱိ'၊ ခႏၶာတို႔၏ ထင္ရွားျဖစ္ျခင္း 'ပါတုဘာဝ'၊ အာယတနတို႔ကုိ အသစ္ရျခင္း 'ပဋိလာဘ' သည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ ဘဝဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'ဇာတိ' ဟု ဆုိအပ္၏။



(၁၂) ဇရာ မရဏ

ထုိအဂၤါ ၁၂-ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'ဇာတိ' ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ အုိျခင္း, ေသျခင္း 'ဇရာမရဏ' မည္သနည္း။

အိုျခင္း 'ဇရာ' သည္ ရွိ၏၊
ေသျခင္း 'မရဏ' သည္ ရွိ၏။

ဇရာ...
ထုိႏွစ္ပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ အုိျခင္း 'ဇရာ' မည္သနည္း။
ထုိထုိသတၱဝါတို႔၏ ထုိထုိသတၱဝါအေပါင္း၌ အုိမင္းျခင္း 'ဇရာ'၊ ရင့္ေရာ္ျခင္း 'ဇီရဏတာ'၊ သြားက်ဳိးျခင္း 'ခ႑ိစၥ'၊ ဆံျဖဴျခင္း 'ပါလိစၥ'၊ အေရတြန္႔ျခင္း 'ဝလိတၱ စတာ'၊ အသက္၏ဆုတ္ယုတ္ျခင္း 'သံဟာနိ'၊ ဣေႁႏၵတို႔၏ ရင့္က်က္ျခင္း 'ပရိပါက' သည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ အုိျခင္း 'ဇရာ' ဟု ဆုိအပ္၏။

မရဏ...
ထုိႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ေသျခင္း 'မရဏ' မည္သနည္း။
ထုိထုိသတၱဝါတို႔၏ ထုိထုိသတၱဝါအေပါင္းမွ စုေတျခင္း 'စုတိ'၊ ေရြ႕ေလ်ာ့ျခင္း 'စဝနတာ'၊ ပ်က္စီးျခင္း 'ေဘေဒါ'၊ ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း 'အႏၲရဓာန'၊ သက္ျပတ္ ေသဆုံးျခင္း 'မစၥဳမရဏ'၊ ေသဆံုးခ်ိန္ကုိ ျပဳျခင္း 'ကာလကိရိယာ'၊ ခႏၶာတို႔၏ ပ်က္စီးျခင္း 'ခႏၶေဘဒ'၊ အေလာင္းေကာင္ကုိ စြန္႔ပစ္ျခင္း 'ကေဠဝရနိေကၡပ'၊ ဇီဝိတိေႁႏၵ၏ ျပတ္ျခင္း 'ဇီဝိတိႁႏၵိယဥပေစၧဒ' သည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ ေသျခင္း 'မရဏ' ဟု ဆုိအပ္၏။
ဤသို႔ ဤဆုိခဲ့ၿပီးေသာ အုိျခင္း 'ဇရာ', ဤဆုိခဲ့ၿပီးေသာ ေသျခင္း 'မရဏ' ကုိ ပဋိသေႏၶေနျခင္း 'ဇာတိ' ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အုိျခင္း ဇရာ', ေသျခင္း 'မရဏ' ဟု ဆုိအပ္၏။





ေသာက

ဇာတိအက်ဳိးဆက္တရား

ထုိငါးပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ စုိးရိမ္ျခင္း 'ေသာက' မည္သနည္း။
ေဆြမ်ဳိးပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ စီးပြါးပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ အနာေရာဂါႏွိပ္စက္ျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ သီလပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ အယူ ပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ ပ်က္စီးျခင္းတစ္ခုခုႏွင့္ ေတြ႕ေသာ သူ၏ လည္းေကာင္း၊ ဆင္းရဲမႈ တစ္ခုခုႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း စုိးရိမ္ျခင္း 'ေသာက'၊ စုိးရိမ္ျခင္း အျခင္းအရာ 'ေသာစနာ'၊ စုိးရိမ္သူ၏အျဖစ္ 'ေသာစိတတၱ'၊ အတြင္းေဆြးေဆြးျခင္း 'အေႏၲာေသာက'၊ အတြင္းပူပူျခင္း 'အေႏၲာ ပရိေသာက'၊ ၾကံမႈိင္ျခင္း 'ပရိဇၩာယန'၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း 'ေဒါမနႆ'၊ ေသာက ေျငာင့္စူးဝင္ျခင္း 'ေသာကသလႅ' သည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ စုိးရိမ္မႈ 'ေသာက'ဟု ဆုိအပ္၏။



ပရိေဒဝ

ထုိငါးပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ငုိေႂကြးျခင္း 'ပရိေဒဝ' မည္သနည္း။
ေဆြမ်ဳိးပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ စီးပြါးပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ အနာေရာဂါႏွိပ္စက္ျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ သီလပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ အယူပ်က္စီး ျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ ပ်က္စီးျခင္း တစ္ခုခုႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ ဆင္းရဲမႈ တစ္ခုခုႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ တစ္စံု တစ္ေယာက္ကုိ ရည္ၫႊန္း၍ ငုိေႂကြးျခင္း 'အာေဒဝ'၊ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ ဖြဲ႕ႏြဲ႕၍ ငုိေႂကြးျခင္း 'ပရိေဒဝ'၊ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကုိ ရည္ၫႊန္း၍ ငုိေႂကြးေသာအျခင္း အရာ 'အာေဒဝနာ'၊ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ ဖြဲ႕ႏြဲ႕၍ ငုိေႂကြးေသာ အျခင္းအရာ 'ပရိေဒဝနာ'၊ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကုိ ရည္ၫႊန္း၍ ငုိေႂကြးသူ၏ အျဖစ္ 'အာေဒဝိ တတၱ'၊ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ ဖြဲ႕ႏြဲ႕၍ ငုိေႂကြးသူ၏ အျဖစ္ 'ပရိေဒဝိတတၱ'၊ ေျပာ၍ငုိျခင္း 'ဝါစာ'၊ အက်ဳိးမဲ့ကုိေျပာ၍ငုိျခင္း 'ပလာပ'၊ ကေယာင္ကတမ္း ေျပာဆုိ ငုိေႂကြးျခင္း 'ဝိပၸလာပ'၊ အထပ္ထပ္ ေျပာဆုိငုိေႂကြးျခင္း 'လာလပၸ'၊ အထပ္ထပ္ေျပာဆုိ ငုိေႂကြးေသာ အျခင္း အရာ 'လာလပၸနာ'၊ အထပ္ထပ္ေျပာဆုိ ငုိေႂကြးသူ၏ အျဖစ္ 'လာလပၸိတတၱ'သည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ ငုိေႂကြးျခင္း 'ပရိေဒဝ' ဟု ဆုိအပ္၏။



ဒုကၡ

ထုိငါးပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ကုိယ္ဆင္းရဲမႈ 'ဒုကၡ' မည္သနည္း။
ကုိယ္၌ ျဖစ္ေသာ မသာယာမႈ၊ ကုိယ္၌ ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲမႈ၊ ကုိယ္အေတြ႕၌ ျဖစ္ေသာ မသာယာမႈ၊ ဆင္းရဲကုိခံစားမႈ၊ ကုိယ္အေတြ႕ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ မသာယာ ဖြယ္ဆင္းရဲကုိ ခံစားေသာအျခင္းအရာသည္ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ ကုိယ္ဆင္းရဲမႈ 'ဒုကၡ' ဟု ဆုိအပ္၏။



ေဒါမနႆ

ထုိငါးပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ စိတ္ဆင္းရဲမႈ 'ေဒါမနႆ' မည္သနည္း။
စိတ္၌ ျဖစ္ေသာ မသာယာမႈ၊ စိတ္၌ ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲမႈ၊ စိတ္အေတြ႕ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ မသာယာမႈ၊ စိတ္ဆင္းရဲမႈကုိ ခံစားရမႈ၊ စိတ္အေတြ႕ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ မသာယာဖြယ္ဆင္းရဲကုိ ခံစားေသာ အျခင္းအရာသည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ စိတ္ဆင္းရဲမႈ 'ေဒါမနႆ' ဟု ဆုိအပ္၏။




ဥပါယာသ

ထုိငါးပါးတို႔တြင္ အဘယ္သည္ ျပင္းစြာပူပန္ျခင္း 'ဥပါယာသ' မည္သနည္း။
ေဆြမ်ဳိးပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ စီးပြါးပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ အနာေရာဂါ ႏွိပ္စက္ျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ သီလပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ အယူပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ ပ်က္စီးျခင္း တစ္ခုခုႏွင့့္္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း၊ ဆင္းရဲမႈ တစ္ခုခုႏွင့့္္ ေတြ႕ေသာသူ၏ လည္းေကာင္း ျပင္းစြာ ပူေလာင္ပင္ပန္းျခင္း (အာယာသ)၊ အလြန္ျပင္းစြာ ပူေလာင္ပင္ပန္းျခင္း (ဥပါယာသ)၊ ျပင္းစြာပူေလာင္ ပင္ပန္းသူ၏ အျဖစ္ (အာယာသိတကၠ)၊ အလြန္ျပင္းစြာ ပူေလာင္ပင္ပန္းသူ၏အျဖစ္ (ဥပါယာသိတကၠ)
သည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာ ကုိ ျပင္းစြာပူပန္ျခင္း 'ဥပါယာသ' ဟု ဆုိအပ္၏။

''ဤဆုိခဲ့ၿပီးေသာနည္းျဖင့္ ခ်မ္းသာႏွင့္မေရာေသာ ဤဆင္းရဲအစုအပံု၏ ထင္ရွား ျဖစ္ေပၚျခင္းသည္ ျဖစ္၏''ဟူေသာ စကား၌ ဆင္းရဲအစု၏ ေပါင္းဆံုျခင္းသည္ အညီအၫြတ္ ေရာက္ျခင္းသည္ ေပါင္းျခင္းသည္ ထင္ရွားျဖစ္ျခင္းသည္ ျဖစ္၏ဟု ဆုိလုိသည္။

သုတၱန္နည္းျဖင့္ ေဝဖန္ေဟာၾကားေသာ 'သုတၱႏၲဘာဇနီယနည္း' ၿပီး၏။

ပဋိစၥသမုပၸါဒ္သုတၱန္နည္း-မွ၊ ဝိဘဂၤၤပါဠိေတာ္၊ အဘိဓမၼာပိဋက။







http://www.lknt.org





No comments:

Post a Comment